2022 |
Juin 2022
Scott G. Bruce (Fordham University) Origen Issues: The Reception of a Renegade Greek Theologian in Early Medieval Europe
Mercredi 22 juin de 14h à 15h30 - Conférence
Présentation
Origen of Alexandria (c. 185-c. 253 CE) earned notoriety during his lifetime and thereafter as a speculative theologian whose ideas about the divine nature of the human soul and the universal salvation of all rational creatures, including the Devil, led to his vilification during the First Origenist Controversy (c. 380-410 CE) and his condemnation as a heretic at the Fifth Ecumenical Council (553). These debates, which centered on Origen’s treatise On the First Principles and took place primarily in the eastern Mediterranean, have long overshadowed the widespread popularity of his writings in Latin translation in early medieval Europe. This paper examines the reception history of the “Latin Origen” from the fifth to the tenth centuries. Contrary to the view from the east, Origen was the most widely copied Greek patristic author in Latin translation before the year 1000. This study highlights the Latin portraits of Origen as a scholar and a martyr that predisposed western audiences to appreciate his biblical scholarship. It then surveys the industry of the late antique translators who rendered his work into Latin and presents the manuscript evidence for the survival of his writings in Merovingian, Carolingian, and Anglo-Saxon libraries. While suspicion always clung to Origen’s name, this did not prevent early medieval authors of biblical commentaries from mining his exegetical writings for raw material to fuel their devotional and pastoral projects. Long before the modern rehabilitation of Origen by French Catholics of the nouvelle théologie movement, early medieval scholars claimed this renegade Greek theologian as their own, despite the issues raised by his most questionable speculations.
Origène d'Alexandrie (vers 185-253) s'est fait connaître de son vivant et par la suite comme un théologien spéculatif dont les idées sur la nature divine de l'âme humaine et le salut universel de toutes les créatures rationnelles, y compris le diable, ont conduit à sa diffamation lors de la première controverse origéniste (vers 380-410), et à sa condamnation comme hérétique lors du cinquième concile œcuménique (553). Ces débats, qui portaient sur le traité d'Origène Sur les premiers principes, et qut se sont déroulés principalement en Méditerranée orientale, ont longtemps éclipsé la grande popularité de ses écrits en traduction latine dans l'Europe du haut Moyen Âge. Cette conférence examine l'histoire de la réception de l'Origène latin du ve au xe siècle. Contrairement aux perspectives orientales, Origène est l'auteur patristique grec le plus copié en traduction latine avant l'an 1000. Cette étude met en lumière les portraits latins d'Origène en tant qu'érudit et martyr qui ont prédisposé le public occidental à apprécier son érudition biblique. Elle passe ensuite en revue le travail des traducteurs de l'Antiquité tardive qui ont rendu son œuvre en latin et présente les preuves manuscrites de la survie de ses écrits dans les bibliothèques mérovingiennes, carolingiennes et anglo-saxonnes. Si la suspicion s'est toujours attachée au nom d'Origène, cela n'a pas empêché les auteurs de commentaires bibliques du haut Moyen Âge de puiser dans ses écrits exégétiques la matière première pour alimenter leurs projets dévotionnels et pastoraux. Bien avant la réhabilitation moderne d'Origène par les catholiques français du mouvement de la nouvelle théologie, les premiers érudits médiévaux se sont réclamés de ce théologien grec renégat, malgré les problèmes soulevés par ses spéculations les plus douteuses.
Contact : Vincent.debiais@ehess.fr
Lieu
Campus Condorcet
Centre des colloques
Place du Front Populaire
93300 Aubervilliers
Pour citer ce document
,URL : http://crh.ehess.fr/index.php?8070.
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Dernière modification :
08/12/2023